Dag 1: Bezoek aan de Plaka, diner (vr. 14-03-08)

De bus brengt ons naar ons hotel in hartje Athene. Eerst een lang stuk vervelende snelweg, en dan langzamerhand rijden we de hoofdstad van Griekenland in.

De bus kan niet vlak voor het hotel Carolina parkeren. Daarom zullen we een klein stukje met onze koffers moeten lopen. Als we vlot onze bagage uitladen en snel onze spullen op onze hotelkamers kunnen zetten, willen we natuurlijk graag op een terrasje in de Pláka bijkomen van deze reis die zo vroeg in de ochtend begon.

De Pláka als echte woonwijk bestaat niet meer, maar is de laatste jaren omgetoverd in een toeristische trekpleister. Overal zijn souvenirwinkeltjes, restaurants en taverna's die zich richten op de toeristen. De authentieke aantrekkingskracht van de wijk is hier echter niet mee verloren gegaan.

Het is nog steeds bijzonder om door de nauwe, meestal steil omhooglopende straatjes te dwalen, waarbij de Akropolis altijd op de achtergrond te zien is. In Plaka bevinden zich nog veel Byzantijnse kerkjes.

Weblinks door Roderick Brands
Athene
Athene (wikipedia)
Athene (reis om de wereld)
Filmpje

Om 20.00 uur wordt ons eerste Griekse diner geserveerd in restaurant Zorbas (Lysiou 15 & Erechtheos). Zorg dat je er eerder bent, want de beste plaatsen zijn natuurlijk al vergeven als je te laat komt.

Bekijk Google Maps waar we vandaag zijn.

John Demmers zei

Met de hele groep zijn we rond 16.15 uur te voet de Plaka ingetrokken, de oude stadswijk van Athene.

Nadat we deze wijk (die onder de Akropolis ligt) waren doorgelopen en iedereen een beetje het orientatiegevoel had gekregen waar we waren t.o.v. het hotel, mocht men in kleine groepjes zelf de wijk verkennen en wellicht 1 van de vele terrasjes bezoeken. Dat zal wel een hele klus geweest zijn, want het was met dit mooie weer vanmiddag er heel erg druk.

Desaltniettemin zagen we dat de meesten toch wel ergens een tafeltje hadden bemachtigd en een welverdiende consumptie nuttigden.

Wat later in de middag merkten de leerlingen toch wel dat de zomerse uitrusting vanavond ingewisseld moet worden voor wat warmers, want het koelt hier flink af.

Het restaurant Zorba's ligt ook midden in de Plaka. De begeleiders zijn toch maar even nagegaan of we ook binnen konden eten. Dat was gelukkig geen probleem. Dus iedereen zal vanavond wel genieten van een heerlijke Griekse maaltijd.

Morgenochtend gaan we eerst de Akropolis bezoeken. Als je deze (en de directe omgeving) vanuit de Plaka bekijkt, snap je nu al dat je er behoorlijk van onder de indruk kunt raken.